Досвід роботи /prezentacija.doc
Опис досвіду використання інтерактивних технологій у школі /opis_dosvidu_vikorist_innov_tekhn.doc
Застосування інноваційних форм навчання на уроках
Освіта – стратегічна основа розвитку особистості, суспільства, нації і держави, запорука майбутнього. У Національній доктрині розвитку освіти України у 21столітті визначено мету, пріоритетні напрямки державної політики щодо розвитку освіти. Це:
- особистісна орієнтація освіти;
- формування національних і загально людських цінностей;
- постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту та форм організації навчально-виховного процесу;
- запровадження освітніх інноваційних технологій.
Основна мета географічної освіти полягає у всебічному розвитку особистості школяра з урахуванням його природних задатків, здібностей, інтересів та потреб через формування географічної культури як основи світосприйняття, світогляду та діяльності.
Завдання вчителя сьогодні – відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати, трансформувати навчальний процес так, забезпечити його дослідницький, пошуковий характер. Такий підхід сприятиме розвитку мислення, розумових розумових творчих здібностей учнів. Дитина психологічно краще готується до сприйняття невідомого, нового для неї, і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні, а й сприяє формуванню її як особистості, таких моральних якостей, як цілеспрямованість, наполегливість, принциповість.
Нині в загальноосвітній школі фактично переважає репродуктивне навчання:
- Перевага на уроці надається заучуванню, розширенню і поширенню знань, а не їх міцності. Серед навчальних завдань дуже низька частка творчих.
- Теоретичні і практичні завдання на етапах систематизації та повторення навчального матеріалу мають переважно репродуктивний характер. Розв’язання творчих завдань часто залишається поза увагою вчителя, оскільки конкретна мета розвитку творчих здібностей не ставиться.
- Учні з метою полегшення вивчення матеріалу складають конспекти, схеми, таблиці. Але така робота не активізує пізнавальної діяльності.
Тому випускники шкіл майже не здатні самостійно розв’язувати проблеми, виконувати практичні завдання, не можуть мислити діалектично, систематично. Їм бракує творчої уяви, винахідливості. Ось чому таким актуальним є питання розвитку особистості учня, його творчого потенціалу, активності в пізнанні, практичного спрямування теоретичних знань.
Головне завдання школи сьогодні – формування гармонійно розвиненої, активної, творчої особистості, яка буде здатна навчатися протягом усього життя, вміти застосувати знання в певних ситуаціях.
Потрібно, щоб учитель не допускав розумового ледарства на уроці, яке В.Сухомлинський вважав «небезпекою, що морально калічить людину», щоб навчання було цікавим та ефективним для всіх дітей, а спілкування радісним і корисним. Учитель має постійно стимулювати в учнів прагнення піднятися вище того, що вже ними досягнуто, почуття власної гідності, добрий настрій, за якого працюватиметься швидше і результативніше. Для цього треба поєднувати комплекс методів і прийомів, які активізують творчу і пізнавальну діяльність усіх, без винятку, учнів шляхом взаємовпливу вчитель – учень – учні – учитель.
Слово «інтерактив» походить від англійського inter – «взаємний» і act – «діяти», тобто інтерактивний – це побудований на взаємодії, діалозі. Мета інтерактивний методик – створити комфортні умови навчання, де кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Суть інтерактивного навчання полягає в постійній взаємодії всіх учнів. Це спів навчання, взаємо-навчання, де і учень, і вчитель є рівноправними учасниками процесу, розуміють, що вони роблять. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розвязаня проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації. Під час інтерактивного навчання учні вчаться спілкуватися, логічно й критично мислити, приймати продумані рішення.
Дослідження, проведені Національним тренінговим центром (США), показують, що інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити відсоток засвоєння матеріалу . Результати цих досліджень були відображені в схемі «Піраміда навчання».
Новітніми підходами до організації навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій
Творчі здібності характеризуються як властивості особистості, що забезпечують успіх у будь-якій діяльності. Так, на основі педагогічного досвіду дійшли висновку, що ці здібності включають чотири основні компоненти:
- Мотиваційний (допитливість, творчий інтерес, захопленість, емоційність, прагнення творчих досягнень, особиста значимість творчої діяльності).
- Комунікативний (уміння сприймати усне і писемне мовлення; відтворювати, самостійно будувати усні і писемні висловлювання).
- Інтелектуально-логічний (уміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, пояснювати, доводити, систематизувати й узагальнювати).
- Інтелектуально-евристичний (уміння висувати гіпотези, фантазувати, переводити знання та вміння в нові нестандартні ситуації, критично мислити, оцінювати).
Для розвитку творчих здібностей необхідним є:
- використання різних форм, методів організації навчальної діяльності, орієнтованої на конкретного учня;
- створення на уроці педагогічних ситуацій, що дають змогу кожному учню виявити ініціативу, самостійність у роботі, та умов для природного самовираження учня;
- створення атмосфери зацікавленості кожного учня в роботі класу;
- стимулювання учня до висловлювань, використання різних способів використання завдань без страху помилитися, дати неправильну відповідь;
- підтримка учня в його бажанні аналізувати свою роботу та роботу інших на уроці;
Отже, щоб розв’язати проблему перетворення учня з об’єкта педагогічного впливу в суб’єкт навчання, необхідно використовувати творчі завдання, нестандартні уроки, дискусії, ігри тощо.
Використання інноваційних технологій /osnova_dopovid.doc